Solsticiu, nadal, pascua
(Espublizao n'El Fielatu y el Nora, 24 d'avientu)
Otru añu que tamos equí, un añu más pa los más mozos,
un añu menos pa los más vieyos. Yo soi de lo que tamos en metada’l camín, pero
yá con más vida a popa qu’a proa. Un solsticiu más d’iviernu, un nadal, una
pascua, un añu qu’entra…
El solsticiu ye fiesta importante de les relixones
antigües. Los vieyos pobladores de les Asturies, los nuesos antepasaos, creyíen
qu’el mundiu yera planu y que tinía dos cares: una yera na que vivíen, la que
mira parriba, ya otra la de los muertos, la que mira pabaxo. Y nos solsticios,
como nos equinoccios, esos dos mundios comunicábense. Los romanos, de cultura
más histórica y pragmática, entendíen que nel solsticiu, col sol na so mínima o
máxima espresión, podía vese el pasau ya’l futuru. El so dios Ianus, el
bifronte, yera un vieyu que miraba pal és y pal oés a un tiempu, recordando y
anticipando. El cristianismu garrara esa idega: Ianus diba ser Xuan. El Xuan
del iviernu, l’evanxelista, revela, escribe l’apocalipsis. El Xuan del branu,
el bautista, salva, proclama la redención del mesíes. El Xuan del iviernu ye
una vela nun árbole, callandina y llariega, El Xuan del branu quema, prende
l’arbole delantre tol pueblu.
Ya ye pascua, porque ye un pasu, heredá de los xudíos.
Ye la encarnación d’un dios nel vientre d’una rapacina de pueblu ensín más
títulu que la so virtú y la so bondá. Na vida d’una persona danse munchos
pasos, pero dengún tien la importancia qu’el del nacimientu ya’l de la muerte.
Cuando nacemos entamamos el camín, más llargu o más curtiu, haza la muerte. La
pascua, el pasu, los pasos sucesivos… Ya’l misteriu.
Vivimos tiempos secularizaos. La relixón yá nun rixe,
afortunadamente, la vida social. Hai tiempu que mos llibráramos de peslleres
d’alcanfor y d’inciensu. La selmana santa ye folclore andaluz, más asemeyao a
la feria d’abril qu’a la pasión d’un cristo. San Xuan ye una folixa onde les
ciudaes y villes compiten pola foguera más grande, escontra la que la xente
bebe y bailla como fairía nuna fiesta organizada por una discoteca. Pero, pesie
a tóo, el nadal sobrovive.
Va ún peles caleyes de les aldegues y peles cais de
les villes y ve árboles con lluces, corredores y balcones onde relluma la
estrella blanca, el cometa que mos vien dende l’oriente. Y poques son les cases
nes que nun haiga un arbolín coles boles que representen, nuna última
instancia, el frutu’l parayisu, la mazana primordial, el frutu’l conocimientu
que, col evanxeliu, mos reconcilia col gran arquitectu, col creador.
Ye qu’l nadal ye la fiesta cristiana menos ideolóxica
qu’esiste. Ye imposible que dalguién vea mal cellebrar la llegada d’un neñu,
que vien al mundiu ente campesinos y pastores, a la callor d’animales nuna
cuadra, naciendo contra l’orde establecíu. Y, amás, sabemos cuála va ser la so
historia, la d’un neñu dende’l peselbre ata l’home camín del patíbulu, un neñu
que naciera a escondíes del rei y qu’acabara na cruz del emperador.
Pudiere haber xente que nun piense esto, de xuru que
por mui bones razones personales: un gran dolor, una gran decepción, un mui mal
recuerdu… Pero festexar el nacimientu d’un neñu, seya rei o non, seya dios o
non, ye dalgo connatural al ser humanu, que somos sangre y carne, pero tamién
pensamientu y voluntá. Asina veo yo estes fiestes. Nun soi creyente, nun teo
relixón, pero nestos díes finales d’avientu veome perafitau na mio visión del
mundiu que ye fonderamente cristiana y que, quiero pensar, tien muncho de
bondá. De la bona voluntá de los
homes y muyeres que visitaron a aquella María que pariere nuna cuadra.